20.06.2017
Artikel

Blog: Har du løbet dig glad med en chimpanse?

Det kan lyde banalt, at glade medarbejdere performer bedre, men vi glemmer det ofte i praksis, når der skal udarbejdes resultatkontrakter, PKI’er og alt det der, skriver redaktør Jakob Elkjær.

Af Jakob Elkjær

Er du glad i låget? Så er du sikkert også god til at tjene penge. Det lyder måske hippieagtigt at have sin ledelsesfokus på glæde i arbejdet, men der er hårde tal og forskningsresultater, som tyder på en klar sammenhæng mellem arbejdsglæde, produktivitet og profit:

Australske servicevirksomheder med høj social kapital er bedre til innovation og vidensdeling og har mere fleksible medarbejdere. Fokus på at forbedre den sociale kapital kan forbedre indtjeningen med op til 13 procent, lyder det i en videnskabelig artikel i Public Money & Management.

I en klassisk undersøgelse af 1.000 amerikanske virksomheder viste professor Mark Huselid, at virksomheder med en høj grad af medarbejderinddragelse, belønning og motivation havde lavere personaleomsætning, højere produktivitet og større overskud.

Professor Alex Edmans fra London Business School har ikke alene vist, at der er sammenhæng mellem høj medarbejdertilfredshed og aktieudbytte, men også at høj tilfredshed blandt medarbejderne fører til et højt aktieudbytte.

Hvad bliver man så glad af? Det har vi talt med nogle magistre om.

Den 49-årige direktør for Statens Naturhistoriske Museum Peter Kjærgaard blev glad for nylig, da han var ude at løbe med chimpanser i regnskoven i Uganda. O.k., det er svært for os andre at matche på en almindelig dag på kontoret, men det mindre spektakulære kan også gøre det. Samtalerne viser, at glæde ofte handler om at finde mening med sit arbejde og gøre noget for andre.

Det kan lyde banalt, at glade medarbejdere performer bedre, men vi glemmer det ofte i praksis, når der skal udarbejdes resultatkontrakter, PKI’er og alt det der. For selv om det efterhånden er svært at finde nogen, der taler varmt for new public management, så virker det ikke, som om der er udviklet en reel erstatning. Måske skulle man starte et andet sted med et enkelt spørgsmål: Hvordan skaber vi arbejdsglæde?

I dette nummer af Magisterbladet har 1.316 privatansatte og offentligt ansatte magistre svaret på et spørgeskema om mål og resultatkrav på deres arbejdspladser. Omtrent halvdelen arbejder under resultatkrav. Der er nogenlunde lige så mange magistre, der er glade for at have måltal, som der er magistre, der er imod det.

Problemet er ikke måltal i sig selv. Selvfølgelig vil ledelsen gerne vide, om vi laver noget og bidrager til indtjeningen. Det er helt legitimt. Og det kan være stress­forebyggende med klare succeskriterier, hvis de er rimelige og meningsfulde – her er det klogt at tage medarbejderne med på råd. Problemet er der, hvor målene er topstyrede, kortsigtede profit- og produktionsorienterede mål i stedet for at være langsigtede og strategiske mål som kundetilfredshed eller medarbejdertrivsel.

Middelfart Sparekasse bliver igen og igen kåret til Danmarks bedste arbejdsplads. Banken byder ikke på løb med chimpanser eller specielt eksotisk frugt i frugtkurven. Til gengæld har man uddelegeret ansvar og stoler på medarbejderne. Det har skabt en arbejdskultur, som handler mere om fællesskabsfølelse end om præstationer og konkurrence. Selvfølgelig kan det betale sig, forklarer direktør Martin Nørholm Baltser.

“De bedste søger job hos os, så vi tager dem fra øverste hylde”, lyder det.