16.03.2017
Nyhed

Ekspert: Ledelseskommission afslører mangel på strategi

Regeringen køber sig tid med den nye ledelseskommission, så man går ind i debatten om ledelse i den offentlige sektor uden at tage stilling, lyder det fra professor.

Af Louise Egholm Burcharth
Onsdag præsenterede regeringen en ny ledelseskommission, der skal komme med anbefalinger til forbedring af ledelsen i den offentlige sektor. Det sker som del af en større reform af den offentlige sektor, som blev varslet i regeringsgrundlaget i efteråret.

Planen er, at regeringen ved udgangen af året vil præsentere et program, der skal forny den offentlige sektor.

Men ifølge Carsten Greve, der er professor i offentlig ledelse og styring på CBS, viser regeringens nedsatte kommission, at man hverken har ”snuptagsløsninger” eller en klar strategi på området. Han peger på, at grundlaget for kommissionen er ukonkret og løst formuleret, hvilket giver regeringen et vist spillerum.

”Regeringen køber sig noget tid, for nu kan vi debattere, hvad god ledelse i gymnasiet og daginstitutionerne er de næste ti måneder, uden at der bliver taget beslutninger”, siger han. 

Professoren fremhæver det som en ”regeringspolitisk strategi” i forhold til at gå ind i debatten om den offentlige sektor uden reelt at tage stilling. Debatten blev blandt andet kickstartet af Mette Frederiksen, formand for Socialdemokratiet, i efteråret. Her varslede hun et opgør med styreformen New Public Management i den offentlige sektor, hvilket magisterbladet.dk tidligere har skrevet om.

God platform for gode løsninger
Carsten Greve understreger samtidig det positive i, at man med kommissionen foretager ”et serviceeftersyn” af ledelsen i den offentlige sektor. Han peger på, at man fx med mange veluddannede offentlige ledere har gode forudsætninger at bygge videre på.

”Hvis vi sammenligner os med andre lande, så er i langt fremme, fordi vi har praktiseret ledelse i det offentlige i mange år. Man står altså på en god platform i forhold til at destillere, hvad de gode løsninger er”, siger han.

Professoren peger dog også på udfordringer. Bl.a. hvordan man i udviklingen af den offentlige sektor bedst skaber kontakt og samarbejder med borgerne, og hvordan man driver god ledelse i stadigt større enheder i det offentlige.